5 stiluri de leadership de succes și cum să îl găsești pe al tău

Acasă » Blog » 5 stiluri de leadership de succes și cum să îl găsești pe al tău

De-a lungul istoriei, au apărut mari lideri, fiecare cu stiluri de leadership particulare

Leadership-ul în sine este un principiu oarecum fluid. În general, majoritatea liderilor își adaptează stilurile în funcție de situație. Acest lucru este valabil îndeosebi cu cât conduc mai mult timp, pe măsură ce învață și relaționează cu angajații lor, își adaptează stilul de leadership.

Pentru a deveni un lider de succes, este nevoie ca liderii să înțeleagă unde se află în prezent. În acest articol, vom explica ce este un stil de conducere, apoi vom analiza 5 dintre cele mai comune stiluri de conducere și cât de eficiente sunt acestea.

  1. Leadership transformațional
  2. Leadership delegativ
  3. Leadership bazat pe autoritarism
  4. Leadership tranzacțional
  5. Leadership participativ

Poza 1

Ce înseamnă un stil de leadership?

Stilul de leadership reprezintă metodele, caracteristicile și comportamentele unui lider atunci când își conduce, motivează și gestionează echipa.

Stilul de leadership este, de asemenea, factorul determinant în ceea ce privește modul în care liderii își dezvoltă strategia, pun în aplicare planurile și răspund la schimbări, gestionând în același timp așteptările părților interesate și bunăstarea echipei lor.

Dacă începeți să analizați unele dintre persoanele pe care le considerați mari lideri, puteți observa imediat că există adesea diferențe uriașe în modul în care fiecare persoană conduce.

De ce este important să vă cunoașteți propriul stil de leadership?

În calitate de lider, înțelegerea propriului stil de leadership este esențială. Atunci când vă înțelegeți propriul stil de leadership, sunteți în măsură să determinați efectul pe care acesta îl are asupra celor pe care îi influențați în mod direct.

Unii lideri sunt deja capabili să își clasifice stilul de leadership actual, sau modul cum îi văd angajații lor. Dar nu este întotdeauna prea bine definit, având tendința de a-și însuși trăsături ale multor alte stiluri de leadership.

O modalitate facilă de a afla care este stilul dvs. de leadership implică feedback-ul. Un exercițiu util este acela de a-i ruga pe cei pe care îi conduceți să vă ofere un feedback deschis și sincer. Acest lucru vă va permite să vă adaptați caracteristicile stilului dumneavoastră în cadrul responsabilităților de zi cu zi ca lider.

  1. Leadership transformațional

Am fost probabil cu toții într-o situație de grup în care cineva a preluat controlul, comunicând cu grupul și formând o viziune comună. Creând o unitate, dezvoltând legături, generând energie și insuflând pasiune. Este foarte probabil ca această persoană să fie considerată un lider transformațional.

Leadership-ul transformațional este un stil de leadership care pune accentul pe schimbare și transformare. Liderii care adoptă această abordare se străduiesc să își inspire oamenii să realizeze mai mult decât ar fi crezut vreodată că este posibil, exploatând potențialul lor individual. Acest tip de leadership poate fi extrem de eficient în organizațiile care doresc să facă schimbări sau transformări majore.

Unele dintre caracteristicile cheie ale leadership-ului transformațional includ:

Focus pe viitor: Liderii transformaționali privesc mereu înainte și se gândesc la ceea ce trebuie făcut pentru a atinge obiectivele organizației. Aceștia își inspiră oamenii care îi urmează să facă același lucru.

Focus pe schimbare: Liderii transformaționali se simt confortabil cu schimbarea și înțeleg că aceasta este necesară pentru succesul organizației. Aceștia depun eforturi pentru a se asigura că și cei care îi urmează se simt confortabil cu schimbarea și se pot adapta la ea.

Focus pe oameni: Liderii transformaționali văd potențialul din fiecare dintre oamenii lor. Aceștia se străduiesc să dezvolte punctele forte și abilitățile individuale ale oamenilor lor, astfel încât aceștia să își atingă potențialul maxim.

Pro: Liderii sunt capabili să stabilească un nivel ridicat de încredere cu angajații și să îi adune în jurul unei viziuni comune sau a unui obiectiv final.

Contra: În contextele în care procesele existente sunt apreciate, această dorință de a schimba lucrurile poate stârni unele pene.

S-ar putea să fiți un lider transformațional dacă…

  • Priviți fiecare proces existent cu un ochi avizat și cu un sentiment puternic că ar putea fi mai bun.
  • Îi încurajați mereu pe ceilalți să iasă din zona de confort și să își depășească propriile limite.
  • Explozi de mândrie ori de câte ori vedeți că un membru al echipei reușește ceva ce înainte era considerat imposibil.
  1. Leadership delegativ

Adesea denumit “laissez-faire”, stilul de leadership delegativ se concentrează pe delegarea inițiativei către membrii echipei. Acesta este în general cunoscut ca fiind una dintre cele mai puțin intruzive forme de leadership, acestea traducându-se literalmente prin “lasă-i să facă”. Prin urmare, acesta este considerat un stil de conducere foarte “hand-off”.

Liderii care adoptă acest stil au încredere, se bazează pe angajații lor să își facă treaba. Ei nu fac micromanagement și nu se implică prea mult în furnizarea de feedback sau îndrumare. În schimb, liderii delegativi le oferă angajaților lor libertatea de a-și folosi creativitatea, resursele și experiența pentru a-i ajuta să își atingă obiectivele.

Pro: Aceasta poate fi o strategie de leadership de succes dacă membrii echipei sunt competenți și își asumă responsabilitatea pentru munca lor. Cu toate acestea, leadership-ul delegativ poate duce, de asemenea, la dezacorduri între membrii echipei, putând scinda sau diviza un grup.

Con: Poate fi deosebit de dificil pentru noii veniți să se adapteze la acest stil de conducere sau pentru membrii personalului să dezvolte o înțelegere a celui care este în cele din urmă la conducere și responsabil pentru rezultate. Prin urmare, este important ca acest stil de leadership să fie ținut sub control.

S-ar putea să fiți un lider Laissez-Faire dacă…

Nu prea vorbiți în cadrul ședințelor de actualizare a stadiului proiectului. În schimb, membrii echipei dvs. sunt cei care vă pun la curent cu situația.

Vă implicați cu adevărat în majoritatea sarcinilor și proiectelor doar în două puncte cheie: la început și la sfârșit.

  1. Leadership bazat pe autoritarism

Liderii autoritari sunt adesea numiți vizionari. Liderii care adoptă acest stil se consideră mentori pentru persoanele care îi urmează. A nu se confunda cu leadershipul autoritar, leadershipul autoritar pune mai mult accent pe o abordare de tip “urmează-mă”. În acest fel, liderii trasează un curs și îi încurajează pe cei din jurul lor să îi urmeze.

Liderii care manifestă trăsături ale autoritarismului tind să îi motiveze și să îi inspire pe cei din jurul lor. Pe măsură ce oferă o direcție generală, ei oferă, de asemenea, îndrumare, feedback și motivație echipelor lor. Acest lucru promovează un sentiment de realizare, sau de împlinire.

Stilul de leadership bazat pe autoritarism se sprijină foarte mult pe cunoașterea fiecărui membru al unei echipe. Acest lucru îi permite unui lider să ofere îndrumare și feedback la un nivel mai personalizat, ajutându-i pe indivizi să performeze. Acest lucru înseamnă că liderii cu spirit autoritar trebuie să fie capabili să se adapteze, în special pe măsură ce dimensiunea echipei lor crește.

Leadership-ul bazat pe autoritarism este, în mod clar, foarte practic, dar liderii trebuie să fie atenți să nu facă micromanagement. Aceasta este o tendință a acestui stil, care poate fi copleșitoare pentru membrii echipei și poate crea sentimente negative.

CÂND SĂ FOLOSEȘTI UN STIL DE LEADERSHIP BAZAT PE AUTORITARISM

Acest tip de leadership poate fi deosebit de potrivit pentru întreprinderile care trec printr-o perioadă de luptă sau de schimbare. 

Un departament sau o echipă care nu și-a atins obiectivele în ultimele trimestre; o schimbare în ceea ce privește proprietatea, conducerea sau structura companiei; o redresare corporativă după un declin; sau o dorință de a inova și de a se schimba din punct de vedere organizațional, toate acestea pot fi situații adecvate pentru o abordare autoritară.

  1. Leadership tranzacțional

Leadership-ul tranzacțional, numit adesea leadership managerial, este un stil de leadership care se bazează pe recompense și pedepse. Acest stil de conducere pune un accent clar pe structură, presupunând că este posibil ca indivizii să nu posede motivația necesară pentru a-și îndeplini sarcinile.

Cu acest sistem bazat pe recompense, un lider stabilește obiective sau sarcini clare pentru echipa sa. De asemenea, liderii clarifică modul în care echipele lor vor fi recompensate (sau pedepsite) pentru munca lor. Recompensele pot lua mai multe formate, dar de obicei vor implica recompense financiare, cum ar fi un salariu mărit sau un bonus.

Acest stil de leadership de tip “dați și primiți” este mai mult preocupat de respectarea rutinelor și procedurilor stabilite într-un mod eficient, decât de realizarea unor schimbări transformaționale în cadrul unei organizații.

Leadership-ul tranzacțional stabilește roluri și responsabilități pentru fiecare angajat. Cu toate acestea, poate duce la randamente descrescătoare dacă angajații sunt întotdeauna conștienți de valoarea efortului lor. Prin urmare, este important ca stimulentele să fie în concordanță cu obiectivele companiei și să fie susținute de gesturi suplimentare de apreciere.

Cum să fii eficient în leadership-ul tranzacțional?

Creați claritate: Un leader tranzacțional ar trebui să aibă un plan clar pentru modul în care trebuie executate sarcinile. Instrucțiunile și instrumentele ar trebui să fie disponibile pentru a permite eficiența tranzacțională.

Implementați un sistem de măsurare: Ar trebui să existe un sistem care să se asigure că angajații știu ce trebuie să facă și că fac ceea ce trebuie să facă atunci când trebuie să facă. Prin urmare, angajații ar trebui să fie monitorizați îndeaproape, astfel încât managerul să poată avea cât mai multe informații cu privire la progresul și rezultatele obținute. Cunoașterea acestor informații este esențială pentru a asigura distribuirea corectă și echitabilă a oricăror recompense.

Asigurați comunicarea: Liderii tranzacționali ar trebui să comunice în mod eficient așteptările lor angajaților. Acest lucru poate însemna organizarea de întâlniri săptămânale de progres, împărtășirea măsurilor de producție și productivitate pe o platformă online sau orice altceva care funcționează cel mai bine pentru nevoile și preferințele unice ale afacerii. Întreaga idee este de a crea cât mai multă claritate posibilă și de a comunica bine cu membrii echipei, astfel încât aceștia să știe ce trebuie să facă, când trebuie să facă și la ce să se aștepte ca rezultat al acțiunilor lor. 

  1. Leadership participativ

Denumit uneori leadership democratic, leadership-ul participativ este un stil de conducere care încurajează liderii să își asculte angajații și să îi implice în procesul de luare a deciziilor. Acest stil de leadership presupune ca liderii să fie incluzivi, să utilizeze bune abilități de comunicare și, în mod esențial, să fie capabili să împartă puterea/responsabilitatea.

Atunci când un lider adoptă un stil participativ de leadership, acesta încurajează colaborarea, prin responsabilitate. Acest lucru duce adesea la un efort colectiv al unei echipe de a identifica problemele și de a dezvolta soluții, spre deosebire de atribuirea de vină individuală.

Istoric, acest stil de leadership a fost foarte răspândit, fiind utilizat de o mulțime de lideri în multe companii. Cu toate acestea, pe măsură ce obiceiurile de lucru s-au schimbat (accelerate de pandemia COVID-19) și echipele au devenit mai descentralizate, acest stil de leadership devine mai dificil.

Spontaneitatea, comunicarea deschisă și sinceră sunt adesea asociate cu un stil de leadership participativ. Munca la distanță sau echipele virtuale pot face ca acest lucru să fie deosebit de dificil de menținut.

Leadership-ul participativ este adesea favorizat deoarece ajută la construirea încrederii cu angajații. Îi responsabilizează pe aceștia și îi încurajează să își împărtășească ideile cu privire la chestiuni importante, demonstrând valoarea lor pentru o echipă.

Când este leadership-ul participativ extra benefic?

Unele companii pot beneficia în plus de un stil de conducere democratic. Angajații cu înaltă calificare care necesită puțină sau deloc supervizare reprezintă, în general, un grup țintă potrivit pentru conducerea democratică.

Conducerea democratică este în mod deosebit benefică în următoarele domenii:

Companii creative

În companiile în care cercetarea și dezvoltarea sunt importante sau în cele în care designul și munca artistică sunt importante, un leadership democratic poate fi benefic. Acestei categorii de persoane trebuie să li se permită să fie dezinhibate și să se gândească liber la posibile noi inovații, în loc să fie forțate să adere la un anumit traseu sau la un set de reguli stricte. Ar putea fi vorba despre companii tehnologice, anumite companii de producție, marketing, publicitate și alte tipuri de afaceri în care creativitatea este cheia succesului. Incluziunea și participarea aduse de leadership-ul democratic sunt cu atât mai utile cu cât dezvoltarea în aceste întreprinderi este adesea bazată pe proiecte. Lucrul cu membri ai proiectului care sunt obișnuiți să fie împuterniciți și obișnuiți să contribuie poate face ca noile echipe bazate pe proiecte să fie mai rapid puse în funcțiune.

Mediile de lucru ale persoanelor care lucrează în domeniul informațiilor

Leadership-ul democratic poate fi extrem de valoros în companiile în care lucrează specialiști, unde fiecare trebuie să participe la conducerea companiei într-un fel sau altul. Companiile de consultanță, de exemplu, au nevoie de un număr relativ mic de persoane cu competențe înalte pentru a realiza proiectele clienților. Existența unei atmosfere deschise și cu putere de decizie este crucială, deoarece este posibil ca șeful formal să nu știe prea multe despre un anumit proiect al clientului. Conducerea democratică facilitează, de asemenea, afluxul de informații și idei din toate direcțiile, fie că este vorba de consultanții înșiși, de colegii lor, de clienți sau de alte părți interesate.

BONUS: Thought Leadership

Ce înseamna thought leadership?

O formă de marketing de conținut în care vă folosiți de talentul, experiența și pasiunea din cadrul afacerii dumneavoastră sau din comunitatea dumneavoastră pentru a răspunde în mod constant la cele mai mari întrebări pe care le are publicul dvs. țintă cu privire la un anumit subiect.

Și nu este vorba de pedigree. Nu e vorba de locul în care ați urmat studiile. Thought Leadership înseamnă că oferiți cele mai bune și mai profunde răspunsuri, la cele mai mari întrebări ale clienților dvs., în formatele pe care publicul dvs. preferă să le consume, în mod constant.

Care este valoarea Thought Leadership?

Expertiza, intuiția și o perspectivă valoroasă sunt elemente care conduc la statutul de lider de opinie. Pentru a fi un lider de opinie eficient, trebuie să posezi o vastă cunoaștere pe care nimeni altcineva nu o are. Acest lucru aduce câteva beneficii cheie. 

  • Vă califică drept o sursă de încredere de perspectivă și informații care îi poate influența cu succes pe ceilalți. 
  • Stimulează prezența dvs. în industrie și vă construiește brandul.
  • Stabilește credibilitatea în domeniul dumneavoastră. 
  • Vă încurajează să vă concentrați asupra a ceea ce știți cel mai bine și să căutați oportunități de a vă exprima acest lucru în mod frecvent. 
  • Oferă îndrumare unică și inspiră inovația. 
  • Încurajează gândirea de viitor.

Cine ar trebui să genereze conținut de thought leadership?

Liderii de opinie sunt lideri de opinie în domeniul lor de expertiză. Dar în ce moment o persoană sau o afacere se poate considera lider de opinie și poate începe să producă conținut de lider de opinie? Este nevoie de timp, abilitate și tenacitate pentru a putea fi considerat un lider de opinie. 

Niciun lider de opinie nu a fost creat peste noapte, până și “gurul SEO” Neil Patel a avut mai întâi a avut o idee și a lucrat ani de zile pentru a o perfecționa, afirmând “SEO este o cursă, nu un sprint.”

De-a lungul anilor, strategiile și instrumentele sale de punere în aplicare a acestui mesaj l-au clasat pe lista “Top 10 Marketers” a Forbes și pe lista “100 Most Brilliant Companies” a revistei Entrepreneur. În plus, în calitate de fondator al Crazy Egg, Hello Bar și KISSmetrics, a oferit, strategii de marketing pentru companii gigante precum Amazon, Microsoft, Airbnb și Google și continuă să ofere resurse gratuite (precum Ubersuggest) pentru a ajuta întreprinderile mici înțeleagă optimizarea motoarelor de căutare și să își îmbunătățească eforturile de marketing.

John Maxwell a spus:

“Cand lumea imi cere sa definesc cuvantul leadership intotdeauna spun ca leadershipul inseamna influenta. Nimic mai mult si nimic mai putin.”

Pentru a fi o persoană influentă, și care inspiră, este esențial să vă “recunoașteți” stilul de leadership, să-i distingeți plusurile și minusurile, și, cel mai important, să înțelegeți ca adaptabilitatea este calitatea cea mai importantă a unui leader.

Cereți feedback și comunicați deschis. Dați feedback constructiv în manieră de 1 la 1, astfel, angajații și colaboratori dumneavoastră pot să îl primească deschis fără a simți că ii dojeniți în public. V-or înțelege că dorința dvs. este de a-i ajuta să crească, nicidecum de a-i certa.

Calitatea de lider adevărat nu vine de la un titlu, ci este o distincție pe care trebuie să o câștigați de la oamenii pe care îi conduceți.

Cât de greu este să schimbați stilul de leadership?

Sunteți familiarizat cu toate aspectele abordărilor de mai sus… dar dacă v-ați dat seama că doriți să faceți unele schimbări? Poate că v-ați catalogat drept un leader tranzacțional și vreți să fiți mai transformațional sau credeți că ați putea încorpora mai mult leadership participativ în stilul dvs. Existent.

Vestea bună: vă puteți schimba stilul personal de leadership. “Stilul tău de leadership nu este un abonament anual”! Modificarea abordării este de fapt destul de simplă în concept (deși puțin mai dificilă în practică) și o puteți face în orice moment. Cheia este să înlocuiți obiceiurile ineficiente cu altele noi, care sunt mai apropiate de stilul cu care ați dori să vă aliniați, și “să rămâneți angajat să vă practicați noul stil și noua tehnică de leadership”.

De exemplu, dacă aveți tendința de a fi autocratic și doriți să încorporați unele practici mai democratice, încercați unele lucruri care vă obligă să renunțați la o parte din putere, cum ar fi:

  • Solicitarea unei a doua opinii cu privire la o decizie pe care o luați.
  • Instituirea unei sesiuni săptămânale de brainstorming cu echipa dumneavoastră.
  • Solicitând unui coleg să co-conducă un proiect de care altfel v-ați fi ocupat singur.

Dacă vă străduiți chiar să vă dați seama cum puteți fi mai eficient sau care este cel mai bun stil de leadership pentru dvs. în primul rând, Padua vă recomandă să începeți prin a vă gândi la un lider sau la un mentor pe care l-ați admirat. “Care erau calitățile lor?”, întreabă ea. “Ce făceau ei? Ce au spus? Cum v-au influențat?”.

Acest exercițiu vă poate ajuta să identificați unele trăsături pe care ați dori să le implementați în propriul stil.

Uitați cum stă treaba: nu există un stil de leadership “perfect”, pentru că leadershipul nu este un stil unic pentru toți. Toate aceste abordări vin cu avantajele și dezavantajele lor, iar unele dintre ele vor fi mai eficiente în anumite scenarii.

Tocmai această idee a deschis calea pentru un ultim stil: leadershipul situațional. Acesta este extrem de flexibil și sugerează că liderii ar trebui să își adapteze abordarea la circumstanțele specifice în care se află.

Indiferent de locul în care credeți că se încadrează propriul stil actual, există probabil câteva schimbări pe care le puteți face pentru a fi și mai eficient. Ca orice altceva, leadership-ul este un proces de învățare și este nevoie de un proces de încercare și eroare pentru a reuși.

Nu vă fie teamă de eșec, așa învățăm! Fiți blânzi cu dvs, și învățați zilnic! Vedeți ce ați făcut bine și ce poate fii îmbunătățit.

Leave a comment

Ești pregătit să vorbești cu un expert în marketing? Sună-ne.

0747099238

50k

ore expertiză

10+

experți marketing

40+

siteuri lansate

Cu locații în Romania, Austria și USA, Marketos este pregătită să-ți ofere cele mai bune servicii de marketing care să-ți dezvolte afacerea.

Locatiile noastre

Romania (HQ): Dornei nr. 3, 300393, Timișoara

Austria: Nobilegasse 20/39, 1150, Viena

San Francisco: 660 4th Street, San Francisco, CA 94107

Selectează limba:

Selectează limba