Motoarele de căutare sunt utilizate de mai mult de jumătate din populația pământului, acestea răspândindu-se foarte repede de-a lungul timpului și devenind din ce în ce mai populare pe măsură ce anii au trecut.
Pe scurt, un motor de căutare este un sistem software, acesta permițând utilizatorului să caute atât informații, cât și conținut exact pe World Wide Web. Motorul de căutare este cel responsabil cu organizarea, dar și cu colectarea conținutului din întreagă rețea, iar utilizatorii au acces la acesta prin interogările pe care le fac. Aceștia pot scrie așadar pe motoarele de căutare cuvinte sau fraze cheie, astfel încât să găsească informația rapid.
Motoarele de căutare își schimbă des algoritmii de clasare a rezultatelor, de aceea este important ca fiecare persoana care își desfășoară activitatea în online să țină cont de faptul că un conținut de o înaltă calitate și paginile relevante sunt mereu puse în prim-plan de aceste motoare de căutare. Ele favorizează așadar cele mai bune rezultate.
Conținutul este așadar cel mai important, el punând lucrurile în mișcare, de aceea este esențial ca utilizatorul să se focuseze pe calitate, dar și pe relevanță. El trebuie să țină cont de Search Engine Optimization atunci când realizează conținutul și să mai aibă în vedere și faptul că motorul de căutare are doua categorii de utilizatori.
Prima categorie de utilizatori este cea a producătorilor de conținut și cea de-a doua a persoanelor care consumă acest conținut. Motorul de căutare se asigură că persoana care caută o anumită informație primește un content relevant atunci când introduce căutarea respectivă. În acest fel, utilizatorii care consumă conținut primesc rezultatele care ies în întâmpinarea nevoilor lor.
Website-urile afișate la început sunt cele mai relevante, acestea având și șansele cele mai mari să obțină click-uri și în același timp să facă vânzări.
Cele mai folosite motoare de căutare

Google este cel mai popular motor de căutare totuși, el deținând un procent de 91,42% pe piața motoarelor de căutare.
În primul rând, Google este apreciat pentru relevanța rezultatelor pe care le oferă. Dacă site-ul care se află în motorul de căutare este optimizat din punct de vedere SEO, acesta va apărea în primele căutări. Google are o interfață user friendly, ea fiind ușor de folosit, dar și intuitivă în același timp. Orice persoană poate accesa Google în orice moment, iar rezultatele primite sunt informații extrem de specifice, dar și relevante în același timp. Probabil acesta este și motivul pentru care un număr de 90% dintre persoane folosesc Google.
Google are și minusuri însă, iar cel mai mare minus este că motorul de căutare colectează informații despre utilizatori. Acesta urmărește tot ceea ce faci, iar toate informațiile despre tine sunt stocate de motorul de căutare.
Bing Search
Pe locul doi în categoria celor mai populare motoare de căutare se numără Bing. Acesta aparține gigantului Microsoft, el fiind încercarea companiei de a detrona Google. Cu toate acestea însă, Microsoft nu a reușit să facă acest lucru. Bing are avantajul major al faptului că favorizează pagini vechi, foarte vizitate și de încredere. Bing rankeaza cu precădere homepage-uri și nu bloguri care nu pot fi mereu de încredere.
Yahoo
Probabil știi deja că acum câțiva ani Yahoo era șeful internetului, fiind cunoscut de toată lumea. Acesta este și azi un motor de căutare destul de accesat, el oferindu-ți pe home page ultimele știri, acestea fiind filtrate în funcție de preferințele pe care le ai, dar și în funcție de locație.
Design-ul este un alt plus al acestei platforme pentru că home page-ul este unul destul de intuitiv și vei putea găsi rapid informațiile de care ești interesat.
În ceea ce privește minusurile, vorbim în primul rand de reclame și anume că nu îți apare că un site a cumpărat reclama și astfel exista riscul ca primul rezultat pe care îl găsești să nu fie cel de care ești interesat. De asemenea, rezultatele căutărilor nu sunt datate și există un risc mare să găsești informații mai vechi care nu mai sunt atât de relevante în momentul actual.
Baidu
Acest motor de căutare a fost fondat în anul 2000, el fiind cel mai utilizat motor de căutare din China, clasandu-se pe locul 4 la nivel mondial. Motorul de căutare este însă în limba chineză, de aceea sunt șanse destul de reduse că persoanele din alte parti ale lumii să-l acceseze.
Duck Duck Go Search
Acest motor de căutare este unul foarte simplu, el făcându-și treaba excelent și bazandu-se pe nemulțumirea utilizatorilor Google că motorul de căutare le stochează toate informațiile personale. În ceea ce privește plusurile, acesta se mișcă foarte rapid, oferind rezultatele specifice pe care utilizatorul le caută. El nu stochează informații despre utilizatori.
Cu toate acestea însă, are și unele minusuri și anume că multe dintre căutările făcute aici nu sunt datate și anume o problemă asemănătoare cu cea pe care o vedem și la Yahoo. Biblioteca de poze este una scăzută, de aceea și generarea de imagini nu este o funcție forte a acestui motor de căutare.
Motoare de căutare mici

Daca te-ai saturat de motoarele de căutare clasice, trebuie să știi că există și unele motoare de căutare mai mici. Ele au o serie de caracteristici care pot fi în unele situații pe placul utilizatorilor.
WolframAlpha
Deși acest motor de căutare evoluează constant, el este o unealtă pentru acces la informații clare, dar și corecte. Nu are un amalgam de algoritmi și nici nu înregistrează căutările. De asemenea, acesta este folosit pentru calcule, cât și pentru informații despre finanțe, muzică, medicină, filme, pesoane și nu numai.
Startpage
Nici acest motor de căutare nu urmărește activitatea online, acesta afișând de fiecare dată rezultatele de care aveți nevoie. El calculează și afișează rezultatele prin intermediul unui server proxy. El este disponibil și sub forma unui motor de căutare.
Yippy
Acesta îți permite să filtrezi automat rezultatele în conformitate cu categoriile specificate. De asemenea, mai poți și selecta daca un rezultat este sau nu potrivit. Imediat după afișarea rezultatelor aveți mai multe filtre pe care le puteți folosit pentru a ajunge la rezultatul pe care îl căutați. Totul se petrece fără a apărea vreo reclamă și fară ca informațiile pe care le căutați să fie înregistrate undeva.
Privatelee
Acest motor de căutare are opțiuni avansate de filtrare. El este dedicat celor care nu vor reclame personalizate pe baza căutărilor, interfața fiind una curată și fără nici un fel de reclamă. Puteți configura acest motor de căutare în funcție de nevoile voastre.
Hulbee
Acest motor de căutare este unul privat, el nemonitorizând istoricul sau locația pe care o aveți atunci când efectuați o anumită căutare. El nu implică nici analizarea sau păstrarea detaliilor voastre personale. Fiecare click pe Hulbee este criptat, iar daca doriți o filtrare a rezultatelor în funcție de locația voastră, atunci acest lucru este posibil, astfel încât să vă bucurați de o navigare cât mai plăcuta.
Disconnect Search
Acest motor de căutare, cu toate că este unul mai mic, este foarte bine pus la punct. Deși se folosește de Google, Yahoo și Bing, acesta nu urmărește activitatea online, eliminând orice fel de informație prin care ați putea fi localizați. Puteți cu ușurință filtra rezultatele pe baza de locație, iar în acest fel veți primi știri sau informații doar dintr-o anumită zona a lumii.
Mecanismul motorului de căutare

Primul lucru pe care motoarele de căutare îl fac pentru a oferi rezultatele cel mai relevante este explorarea și indexarea paginilor web. Pentru a face acest lucru, ele se folosesc de roboți de căutare numiți și crawlers, ei navigând pe Internet în mod automat. Acești roboți descoperă și stochează în același timp informații despre diverse pagini web.
Imediat după ce paginile web sunt indexate, motoarele de căutare utilizează algoritmi de clasare, astfel încât să determine ordinea în care aceste pagini apar în rezultatele căutării. Algoritmii aceștia țin de foarte mulți factori, cei mai cunoscuți factori fiind relevanța conținutului, autoritatea paginii, vechimea, dar și popularitatea acesteia. De asemenea, ei mai țin cont și de semnele care ajută la evaluarea calității, precum și a utilizării informațiilor oferite.
Exista și mai mulți factori de clasare de care motoarele de căutare țin cont atunci când stabilesc care sunt rezultatele cele mai relevante pe care le oferă. Printre acești factori se numără în primul rand cuvintele cheie. Prezența cuvintelor cheie în titluri, meta descrieri, dar și în conținutul paginii ajută foarte mult. Aceste lucruri indică relevanța paginii.
Comportamentul utilizatorilor este și el urmărit de motoarele de căutare, acestea ținând cont de rata de revenire, cea de respingere, timpul petrecut pe o anumită pagină, satisfacția utilizatorului, dar și relevanța în raport cu rezultatele căutării.
Ele mai țin cont de structura paginii, viteza de încărcare, precum și de optimizarea pentru dispozitive mobile, acesta fiind și el un factor important în ceea ce privește clasarea mai sus sau mai jos în motoarele de căutare.
Atunci când utilizatorul introduce o interogare în motorul de căutare, acesta ordonează aceste rezultate în funcție de relevanța lor, dar și de algoritmul sau de clasificare. Motoarele de căutare oferă cele mai relevante rezultate, astfel încât utilizatorii să obțină rapid ceea ce-i interesează. De asemenea, rezultatele pot fi personalizate, acestea fiind adaptate preferințelor acestora. O astfel de personalizare poate fi bazata pe localizarea geografica, istoricul căutărilor, dar și pe interesele, precum și pe comportamentul online al utilizatorilor.
Crawling-ul motoarelor de căutare
Crawling-ul este prima acțiune pe care o desfășoară motoarele de căutare și anume că spiderii scanează fiecare site în parte, adunând informații despre acesta. Se obțin așadar informații legate de numărul de pagini, titluri, imagini, metadescrieri, cuvinte cheie, link-uri, dar și multe altele. De asemenea, în momentul când toate aceste informații au fost adunate, toate link-urile identificate sunt puse deoparte, astfel încât ele să fie din nou crawl-uite. Acest proces este așadar unul continuu.
Orice site care este legat/linkuit de un alt site va fi și el la rândul sau crawlat. Exista și opțiunea manuală de a chema spiderii, iar aceasta solicitare manuala este folosită și de site-urile cu vechime, astfel încât să indexeze mai rapid conținutul mai nou.
Crawlingul motoarelor de căutare: Robots.txt
Robots.txt este un fișier care conține instrucțiuni pentru motoarele de căutare, dar și pentru alți roboți software care încearcă să descarce sau să indexeze site-ul tău. În acest fișier se pot trimite instrucțiuni către crawlerele motoarelor de căutare în legătură cu paginile pe care nu dorești să le indexeze.
Acest fișier nu este unul obligatoriu, el fiind totuși util în situația în care dorești să previi indexarea anumitor pagini sau secțiuni de pe site-ul tău. Mulți webmasteri folosesc indexarea întregului website public și nu își fac griji cu privire la robots.txt.
Având în vedere că este doar un fișier text, fără taguri și fără formatare, acesta poate fi editat chiar în notepad sau în orice program capabil să salveze fișiere simple cu extensia .txt.
Fișierul trebuie salvat cu numele exact și anume cu numele de robots.txt. Acesta se încarcă în rădăcina site-ului și anume că daca ai un site numit http://www.blogpersonal.ro, atunci acest fișier trebuie să fie accesat în acest fel: http://blogpersonal.ro/robots.txt
Google iți oferă chiar și un instrument pe care îl poți folosi, acesta fiind numit „robots.txt Tester”. În acest fel poți ști dacă site-ul tău blochează sau nu anumiți roboți de zone specifice din site-ul tău.
Mai ține cont și de faptul că nu toți roboții respectă instrucțiunile găsite în fișierul robots.txt. De asemenea, mai ai în vedere și faptul că există și unele programe care ignoră fișierul și indexează sau descarcă fișiere și pagini din folderul interzis.
Sitemaps
Există o diferență pe care ar trebui să o cunoști între o harta a site-ului și anume sitemap și sitemap XML. Sitemapul este o pagină web normală în care harta reală a site-ului este creată manual cu link-uri către paginile acestuia. Ea este utilă pentru navigarea site-ului, cât și pentru robotul Google, el având sarcina de a accesa site-ul pentru a indexa conținutul.
În ceea ce privește sitemap-ul XML, acesta este un fișier care colectează toate adresele URL ale unui site web pe care proprietarul acestuia dorește să le transmită motoarelor de căutare, astfel încât site-ul să fie accesat și indexat corespunzător.
Cum se creează un Sitemap XML?
Pentru a crea un Sitemap XLM vă trebui să apelezi la instrumente externe, acestea realizând automat un fișier care conține toate adresele URL ale site-ului în sine. Daca ai un site WordPress, atunci trebuie să știi că există numeroase pluginuri pentru a crea automat Sitemap-ul XML. Printre instrumentele pe care le poți avea în vedere se numără Google XML Sitemap, acest plugin fiind unul complet gratuit. În acest fel, pe lângă faptul că-ți realizezi sitemap-ul, acesta este raportat automat motoarelor de căutare.
Google XML Sitemap începe să genereze sitemapul site-ului, el fiind trimis motoarelor de căutare la prima actualizare a unui conținut existent sau la publicarea unui nou articol sau pagină.
Este util așadar să știți că din setările plugin-ului se pot adăuga manual paginile care vor fi incluse în Sitemap.
Un alt instrument foarte util în ceea ce privește crearea de sitemap-uri este Yoast SEO. Acest plugin gratuit implementează funcții utile din punct de vedere SEO. Daca utilizezi acest plugin, cu siguranță ai generat deja Sitemapul XML al blogului. Daca folosești în schimb un alt plugin pentru crearea sitemap-ului, atunci este important să dezactivezi această funcție în SEO Yoast.
XML-Sitemaps este o altă modalitate la îndemână pentru a crea cu ușurință propria sitemap XML gratuită. Pentru a face acest lucru, te poți conecta la pagina principala XML Sitemaps introducând adresa site-ului și apăsând pe butonul de Start. Imediat ce crawlingul s-a finalizat, poți apăsa pe afișează detaliile sitemap-ului. Noua pagina se va deschide în acest fel și tot ceea ce vă trebui să faceți vă fi să apăsați pe butonul de ”Descărcați” fișierul dvs. Sitemap XML.
Daca ții cont de toate aceste lucruri, probabil că ai creat deja un Sitemap pentru Google. Search Console este un instrument gratuit produs chiar de către Google pe care îl poți folosi pentru a-i comunica motorului de căutare că ești pregătit ca acesta să-ți verifice starea de sănătate a site-ului.
Pentru a face acest lucru, trebuie să te conectezi pe pagina de pornire a Google Search Console și să apeși pe Start. Imediat după, te poți conecta cu contul de Google. Pune URL-ul site-ului și apasă pe butonul de Continuare. Imediat după, poți urma instrucțiunile afișate pe ecran și poți verifica site-ul. Introdu adresa Sitemap-ului creat în câmpul corespunzător, iar la final mesajul tău va apărea ca trimis. În acest fel, îți adaugi site-ul, iar Google vă trebui că în câteva zile să prelucreze toate datele și să poți vedea în acest fel și primele rezultate.
Stocarea
Stocarea este și ea extrem de importantă atunci când vorbim despre motoarele de căutare. Acestea utilizează crawlere pentru a colecta informații de pe site-uri web. Aceste programe accesează site-urile web folosindu-se de link-uri, ele analizând conținutul paginilor pe care le accesează. În acest fel, acestea pot indexa informațiile care sunt cele mai relevante. Aceste informații pot fi în acest fel stocate în baze de date uriașe, ele purtând denumirea de indexuri.
Pentru a face toate aceste lucruri, motoarele de căutare se folosesc de algoritmi foarte sofisticați, ei bazandu-se pe anumiți factori. Printre acești factori se numără cuvintele cheie, relevanța, dar și popularitatea site-urilor web. De asemenea, frecvența actualizării conținutului este și ea foarte importantă. Acești factori ajuta foarte mult motoarele de căutare, astfel încât ele să poată afișa cele mai relevante rezultate în ceea ce privește căutările pe care utilizatorii le fac.
Procesul de actualizare poate dura de la câteva ore, acesta prelungindu-se până la câteva săptămâni. În funcție de dimensiunea sau complexitatea site-ului web, aceasta actualizare poate fi în acest fel mai scurtă sau mai lungă. Motoarele de căutare actualizează indexurile în mod regulat, astfel încât utilizatorii să se bucure de cele mai noi informații.
Motoarele de căutare mai stochează și informațiile pe serverele lor proprii, existând și multe site-uri care nu sunt indexate de motoarele de căutare. Motoarele de căutare pot totuși stoca o cantitate considerabilă de informații personale despre utilizatori. Acestea pot păstra și un istoric al informațiilor despre locația pe care un utilizator o poate avea. De asemenea, un astfel de motor de căutare mai poate să se folosească și de alte lucruri, astfel încât să-i furnizeze utilizatorului rezultatele cele mai relevante. În acest fel, el va fi satisfăcut de rezultatele pe care le primește.
Motoarele de căutare stochează în acest fel informații complexe, astfel încât să le poată oferi utilizatorilor cele mai actualizate, dar și mai relevante rezultate.
Prelucrare și indexare
Procesul de prelucrare al informațiilor începe în momentul în care motoarele de căutare încep să se folosească de spideri, aceștia având și denumirea de roboți sau de crawleri. Motoarele de căutare se folosesc așadar de aceștia pentru a explora internetul, astfel încât să se găsească mai ușor noi pagini web. Crawlerii urmează link-urile de pe paginile web, ei salvandu-le în baza de date a motorului de căutare. Acești roboți analizează așadar mai mulți factori precum relevanța, popularitatea, dar și autoritatea unei pagini.
Indexarea informațiilor este un alt proces pe care acești roboți îl realizează. Acest proces implică așadar organizarea informațiilor într-un index, el fiind căutat cu ușurință de către utilizatori. Motoarele de căutare utilizează algoritmi avansați în acest sens, astfel încât informațiile să fie indexate în mod cât mai eficient. În acest fel, utilizatorii pot găsi în cel mai scurt timp informațiile pe care le caută și să fie în același timp și mulțumiți de căutările pe care le fac.
Indexarea este realizata în diferite moduri. Aceasta poate fi realizată în funcție de tipul de informații prelucrate, dar și în funcție de obiectivele motorului de căutare. În unele situații, motoarele de căutare pot utiliza indexarea inversă, aceasta organizând informațiile în funcție de cuvintele cheie, dar și de frecvența acestora dintr-un anumit text. Un alt lucru pe care îl pot face motoarele de căutare este indexarea geospațială, aceasta organizând informațiile în funcție de locația geografică.
Clasament
Clasarea site-urilor în motoarele de căutare este un alt lucru esențial în ceea ce privește succesul online, iar a fi clasat în partea superioară a acestora este ceva de care orice persoană trebuie să țină cont daca are o prezență în online.
Primul și cel mai important lucru al oricărui website este conținutul acestuia. Acest conținut trebuie să fie bun, dar și relevant, astfel încât site-ul să fie clasat cât mai sus în aceste motoare de căutare. Este foarte important să aveți o strategie de conținut cât mai bună, astfel încât articolele să ofere o valoare reala pentru utilizatori. În același timp, este foarte important că să utilizați cuvinte cheie specifice pentru conținutul vostru, astfel încât motoarele de căutare să poată înțelege subiectul articolului.
Link-urile sunt și ele foarte importante, acestea reprezentând și ele un factor important pentru clasarea mai sus a motoarelor de căutare. Daca exista mai multe link-uri către site-ul vostru, cu atât site-ul este considerat a fi unul de o încredere mai mare. În acest fel, va crește semnificativ și autoritatea site-ului vostru. În ochii motoarelor de căutare acest lucru este unul extrem de important, iar șansa de a vă afla clasat mai sus în motoarele de căutare este una mai mare.
Tehnicile SEO sunt și ele extrem de importante. Trebuie să aveți așadar în vedere și optimizarea SEO, aceste tehnici fiind esențiale, ele fiind utilizate pentru o mai bună clasare a site-urilor în motoarele de căutare. În ceea ce privește tehnicile folosite, acestea includ optimizarea titlurilor, dar și a descrierii paginii, precum și multe alte lucruri adiționale. De asemenea, mai trebuie să țineți cont și de resursele disponibile online, astfel încât să învățați mai multe despre SEO și cum să îl aplicați site-ului vostru.
Utilizarea rețelelor de socializare este un alt lucru important care poate promova foarte bine site-ul. În acest fel, site-ul vă obține un trafic mai mare. Crearea de conturi pe diverse platforme precum Facebook, Twitter, Linkedin, precum și alte platforme poate ajuta mult. În acest fel, motoarele de căutare pot observa că utilizatorii au în vedere afacerea voastră sau site-ul vostru și vor promova mai intens site-ul, acesta fiind clasat și mai sus în căutări.
Site-ul mai trebuie și să fie adaptat la mobil, astfel încât acesta să se afle mai sus în căutări. Este important ca site-ul să fie așadar cât mai bine optimizat pentru dispozitivele mobile, astfel încât acesta să fie clasat cât mai sus în motoarele de căutare. Un astfel de site va avea o încredere sporită în Google de exemplu, de aceea este foarte important că acesta să fie cât mai bine optimizat din acest punct de vedere.
Cuvintele cheie sunt și ele la fel de importante, dar cu toate acestea este necesar ca ele să fie cât mai relevante din acest punct de vedere. În acest fel, site-ul se poate clasa mai sus în căutări ținând cont de aceste cuvinte cheie. Având în vedere că motoarele de căutare folosesc cuvinte cheie pentru a înțelege subiectul, dar și conținutul unui website, este important să utilizați cuvintele cheie cele mai relevante și să nu exagerați cu densitatea lor. În acest fel, veți putea fi siguri de faptul că site-ul pe care îl dețineți nu riscă să fie penalizat de motoarele de căutare.
Optimizarea vitezei de încărcare a site-ului este și ea la fel de importantă. În acest fel, site-ul vostru va putea fi clasat mai sus sau mai jos în motoarele de căutare. Este important să țineți cont și de acest lucru. Utilizatorii se așteaptă că site-ul să se încarce cât mai rapid, iar motoarele de căutare apreciază și ele site-urile care se încarcă în cel mai scurt timp. Asigurați-vă așadar că acesta este și cazul site-ului vostru, astfel încât motoarele de căutare să-l aprecieze cât mai mult.
Cum funcționează motoarele de căutare
Trebuie să aveți în vedere că primul pas pe care motoarele de căutare îl vor face, indiferent că vorbim despre un motor de căutare mai mare sau unul mai mic este că acesta se va folosi de roboți sau de „crawlers” pentru a colecta, indexa și clasifica conținutul web. În acest fel, utilizatorii se pot bucura de un conținut cât mai relevant. Primul pas este cel al colectării datelor, iar aceste date fiind transmise mai departe către un index. În acest moment, datele vor începe să fie organizate, dar și stocate pentru a fi utilizate mai târziu în procesul de căutare.
Imediat ce aceste date sunt colectate și indexate, urmează și procesul de clasificare, acest proces implicând și utilizarea algoritmilor de căutare, astfel încât să se determine relevanța conținutului web în cazul unor anumite căutări. Acești algoritmi de căutare țin cont de mai mulți factori printre care se numără cuvintele cheie, relevanța conținutului, dar și popularitatea site-urilor web.
Motoarele de căutare utilizează o serie de metode pentru a evalua calitatea conținutului, precum și autenticitatea acestuia. De asemenea, ele mai țin cont și de relevanță, precum și de alte lucruri, iar în funcție de acestea, ele fac o ordine a rezultatelor căutării.
Motoarele de căutare au devenit în ultimii ani din ce în ce mai sofisticate, acestea clasificând mai bine rezultatele căutărilor. Cu toate acestea însă, exista chiar și azi unele probleme în ceea ce privește calitatea, dar și exactitatea unor anumite rezultate. Motoarele de căutare rămân însă esențiale pentru o experiență ideala în mediul online, de aceea se continuă chiar și azi dezvoltarea, precum și îmbunătățirea acestor motoare de căutare, astfel încât acestea să devină din ce în ce mai bune pe măsură ce trece timpul.